مرکز خرید گوسفند زنده، فروش و عرضه بهترین قیمت دام در تهران

تعداد زایمان گوسفندان در طول سال

نویسنده : Alivesheep
تاریخ ثبت : 22 مرداد ، 1401

تعداد زایمان گوسفندان مسئله ‌ای است که در پرورش گوسفندان امری مهم و حیاتی می‌ باشد. تعداد زایمان گوسفندان نقش مستقیم بر افزایش سرمایه و رشد گله برای فرد سرمایه دار را دارا می باشد. تعداد این زایمان به عوامل مختلفی بستگی داشته که در این مقاله به شرح عوامل خواهیم پرداخت. این افزایش سرمایه نقشی بر افزایش محصول و سوددهی بیشتر نیز دارد. بارداری با شروع فصل جفت گیری آغاز و با طی دوره بارداری و زایمان تمام می ‌شود. بارداری در گوسفندان ممکن است بطور جفت گیری  مصنوعی و یا با لقاح مصنوعی نیز صورت گیرد. همچنین برنامه های مدیریتی خاص نیز امکان تغییر تعداد زایمان گوسفندان در سال را فراهم می کند که بتوان بیشتر از یکبار در سال به زایش رسید. در این مقاله به اشاره مختصری به این برنامه ها و عوامل پرداخته ایم.

دوران بارداری گوسفندان

عواملی کلیدی هستند که با رعایت آنها در دوران بارداری شانس زنده ماندن بره افزایش می یابد، این عوامل عبارتند از:

تغذیه میش که در تمام مراحل بارداری مهم و موثر است. اندازه بستر و توجه به دوران حاملگی اطلاعات لازم را برای مراقبت ها به گله دار می دهد و واکسیناسیون

تاثیر تغذیه بر باروری و تعداد زایمان گوسفندان

تغذیه از راه تاثیر مواد مغذی بر عملکرد فیزیولوژیکی و با نقش مستقیم بر هورمون ها و گیرنده های سلولی بر تعداد زایمان گوسفندان نقش مهمی دارد. با توجه به نقش مستقیم تغذیه بر میش ها برای بارداری باید آنها را قبل از پرورش در شرایط مناسب و مطلوبی نگه داشت. نقش دیگر مواد مغذی برای گله تاثیر بر رشد جنین، اندازه آن، قدرت آن در زنده ماندن و برای گوسفند مادر میزان تخمک گذاری است. تغذیه مناسب و سالم در طی بارداری گوسفند را برای بارداری در سال های بعد آماده می کند و اینگونه بر تعداد زایمان گوسفندان اثر می گذارد.

بهتر است در ابتدای فروردین ماه، ماده هایی که در شش ماه گذشته زایمان نداشته اند توسط تکنسین سونوگرافی شده و بعد از مشاهده عدم بارداری باید از گله حذف شوند و علاوه بر کاهش هزینه مراقبت و نگهداری شانس بارداری بقیه گله را نیز افزایش دهند.

تاثیر تغذیه بر باروری و تعداد زایمان گوسفندانتاثیر تغذیه بر باروری و تعداد زایمان گوسفندان

تعداد زایمان گوسفندان

در حالت کلی و عادی تعداد زایمان گوسفندان در سال یک بار اتفاق می افتد. فصل جفت گیری در گوسفندان از اواخر تابستان آغاز و تا اوایل فصل پاییز با کوتاه شدن روزها  ادامه خواهد داشت. دوره بارداری گوسفندان معمولا 5 ماه  یعنی 150 روز است که پس از طی این دوره از آغاز فصل جفت گیری زایش انجام می شود که عملا به فصل بهار می رسد. این روز با زایمان های موفق برای گله دار بسیار خوب است زیرا به سرمایه و سود دهی بیشتر دست پیدا می کند که این منظور بدون تلاش و مراقبت و هزینه ممکن نیست.

آخرین مطالب تکمیلی سایت قیمت روز گوسفند زنده را در این بخش دنبال نمایید

بهترین روش زایمان گاو و گوسفند

آیا زایمان زودرس گوسفندان باعث مشکل و از بین رفتن بره می شود

عوامل موثر بر باروری میش ها

در این بخش به بررسی عوامل موثر بر باروری میش ها و تعداد زایمان گوسفندان پرداختیم که بطور موردی به عوامل زیر دست یافتیم:

  • به لحاظ وزن میش هایی با وزن مناسب از دو حالت خیلی چاق و خیلی لاغر بارورتر هستند.
  • استفاده از فسیل خوراکی به عنوان تغذیه موثر برای بارداری بسیار مهم است.
  • توجه به فصل جفت گیری مهمترین اثر مثبت را بر این امر دارا می باشد و باعث می شود تعداد زایمان گوسفندان در طی سال بیشتر شود.
  • تهیه مرتع و خوراک خوب در سه هفته قبل از جفت گیری به منظور ممانعت از چاقی برای باروری بهتر از دیگر عوامل می باشد.
  • طمینان از وجود سطح مطلوبی از ویتامین A و E که علاوه بر جذب سالانه بهتر است با مکمل در چهار هفته قبل از جفت گیری نیز باز تامین شود.

عوامل موثر بر باروری میش هاعوامل موثر بر باروری میش ها

راه های تشخیص بارداری گوسفندان

پرورش دهندگان گوسفندان از روش های مختلف اعم از سنتی و علمی و پیشرفته برای تشخیص بارداری گوسفندان استفاده می کنند. سونوگرافی راحتترین روش برای تشخیص بارداری گوسفندان است. از روش های دیگر برای تشخیص این امر، روش دستی معاینه با دستگاه رکتوم، رادیوگرافی، لاپاراتومی دیواره شکمی در چهار هفتگی، روش تیسینگ، اندازه گیری برخی هورمون ها مانند پروژسترون بعد از 20 روز از احتمال بارداری، استفاده از قوچ وازکتومی، عدم فحلی مجدد. عدم بازگشت به فحلی طی 17 روز بعد از قوچ اندازی گله بهترین و ارزانترین روش برای تشخیص بارداری است. برای خرید دام زنده و استعلام از قیمت روز گوسفنده زنده می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. 

راه های افزایش تعداد زایمان گوسفندان

تشخیص بارداری به موقع موجب بهره وری بیشتر و بهتر از گله می شود. این امر سوددهی بیشتر در تمام بخش های دامداری را افزایش می دهد. با توجه به دوران بارداری گوسفند و بز تعداد بارداری گوسفندان در طی سال تنها یک بار اتفاق می افتد. امکان بارداری بیش از یک بار در سال بسیار کم است مگر در شرایط مراقبت خاص به لحاظ کیفیت تغذیه ای. با این حال اکنون روش هایی است که در آن تعداد زایمان در گوسفندان را به بیش از یکبار در سال افزایش می دهد. به لحاظ افزایش سوددهی روش های مدیریتی را بکار می گیرند تا تعداد زایمان گوسفندان را به 1.5 بار در سال افزایش دهند که به این برنامه روش سه زایش در دو سال می گویند. اجرای این روش خود دارای حالت های مختلفی است.

  1. برنامه سه زایش در 2 سال با زمان ثابت: برنامه ریزی به گونه ای است که هر 7 یا 8 ماه یکبار میش ها تحت جفت گیری قرار بگیرند و هر هشت ماه یکبار نیز زایمان کنند.
  2. برنامه سه زایش با روش ASRI: در این روش کمترین میزان مصرف هورمون را خواهیم داشت که هدف 1.5 بار زایمان در دو سال است. طی این برنامه تمامی ماده ها در فصل تولید مثل یک بار باردار می شوند و آنهایی که نشوند از شهریور تا بهمن فرصت بارداری دارند و سری قبل ک در بهار باردار شدند دوباره از آذر تا بهمن می توانند مجدد باردار شوند.

راه های افزایش تعداد زایمان گوسفندانراه های افزایش تعداد زایمان گوسفندان

6LeqQBciAAAAAOTmEiSOf1o6d6Sk5ceWF8MIClo1