مرکز خرید گوسفند زنده، فروش و عرضه بهترین قیمت دام در تهران

بهترین زمان برای پشم چینی گوسفندان

نویسنده : alivesheep
تاریخ ثبت : 14 آبان ، 1400

بهترین زمان پشم چینی گوسفندان چه زمانی است

پشم چینی گوسفندان از جمله کارهای مهم یک دامدار به حساب می آید که باید در زمان مناسب با وسیله های تخصصی انجام گیرد. معمولا پشم زنی گوسفندان در سال یک بار انجام می شود اما در برخی مناطق لازم است تا دوبار در سال این کار صورت گیرد. بهترین زمان برای پشم چینی گوسفندهای زنده اواخر فصل بهار می باشد؛ زیرا وجود گرما و سرمای زیاد باعث می شود تا گوسفندان ضعیف شده و در برابر سرماخوردگی و گرمازدگی به سرعت واکنش نشان دهد که این کار نه تنها برای دامدار سودی ندارد بلکه ممکن است منجر به بیمار شدن و یا مرگ و میر گوسفندان شود. برای آشنایی با پشم گوسفندان و دلیل پشم چینی با ما همراه باشید:

پشم چینی گوسفندان

یکی از دلایل مهمی که سبب شده است تا پرورش گوسفندان، کار پرسودی باشد استفاده از پشم گوسفندان زنده است که دامداران در فصول مختلف با چیدن پشم آنها سود قابل توجهی نصیبشان می شود؛ زیرا علاوه بر مصارف داخلی و متنوعی که از پشم می شود، هر ساله مقدار فراوانی از پشم ایران به خارج از کشور صادر می شود. پشم گوسفندان یکی از اصلی ترین مواد اولیه در صنایع نساجی می باشد که از زمان های دور تا به امروز برای تهیه پوشاک مورد استفاده قرا می گرفته است و همچنین در صنعت قالیبافی برای تهیه نخ های قالیبافی، پشم گوسفندان کاربردهای فراوانی دارند. در برخی از کشورهای جهان مانند استرالیا پشم گوسفندان شهرت جهانی پیدا کرده اند به طوری که پشم نژادی از گوسفندان به نام مرینوس در بین دیگر پشم ها مرغوبیت و زیبایی بیشتری پیدا کرده است. بنابراین می توان گفت کاربرهای گوسفند در صنعت و کشاورزی روز به روز روبه افزایش است.

پشم چینی گوسفندان

فواید پشم چینی دام زنده

اگر چه پشم گوسفندان آنها را در برابر سرما و گرما حفاظت می کند اما گاهی اوقات همین پشم ها مشکلاتی را برای دام به وجود می آورند، به فرض مثال وجود پشم های زیادی بر روی بدن دام های مختلف خصوصا گوسفندان زنده باعث می شود تا حیوان بیش از اندازه تعریق داشته باشد که همین امر موجب بد بو و بد مزه شدن گوشت دام و همچنین تجمع آلودگی در بدن و گرد و خاکی شدن حیوان می شود. بنابراین لازم است تا در زمان هایی حتما پشم چینی گوسفندان انجام بگیرد. شناخت خواص پشم گوسفند و کاربردهای آن در صنعت می تواند شما را به فواید پشم چینی گوسفندان نزدیک کند، البته این عوامل برای صاحبان دام سودآور هستند و این در حالیست که پشم چینی برای خود دام نیز بسیار مفید به شمار می رود.

پشم زنی گوسفند

روش های پشم چینی گوسفندان

از آنجایی که پشم گوسفندان باعث می شود تا دام سنگین تر شود بنابراین مانع از تحرک و همچنین جنب و جوش حیوان می شود و آن را لاغر می کند که این موضوع ناراحتی دامدار را به دنبال دارد. پس دامپروران در ابتدا برای چاق کردن و پروار کردن گوسفندان موضوع پشم چینی گوسفندان را اجرا می کنند. البته توجه داشته باشید دام هایی که لاغر و ضعیف بوده و یا آبستن هستند نباید تا زمان مناسبی پشم آنها چیده شود؛ زیرا گوسفندهای لاغر پشمشان بیش از اندازه به پوست بدنشان چسبیده پس ممکن است در هنگام چیدن پشم ها پوست آنها آسیب دیده و زخم شوند. در زمان پشم چینی گوسفندان باید نهایت دقت را انجام دهید تا صدمه ای به گوسفند وارد نشود. امروزه این کار به صورت صنعتی با دستگاه های برقی و به شکل سنتی با قیچی های دستی انجام می شود. اگر چه در مناطق روستایی و در بین عشایر پشم چینی گوسفندان همیشه به شکل دستی صورت می گیرد. اما دستگاه های صنعتی می توانند مزیت های بسیاری را برای دام و دامپرور داشته باشد. پس از شناخت نژادهای مشهور گوسفندان در جهان متوجه می شوید که نژادی از آنها هم برای تولید بهترین پشم در این لیست قرار گرفته است و هرساله با تشریفات خاصی از این نياد پشم چینی صورت می گیرد.

فصل پشم زنی گوسفندان

مزایای پشم چینی دام با دستگاه های صنعتی

پشم چینی گوسفندان با استفاده از دستگاه های پیشرفته صنعتی با سرعت بالایی انجام می شود و کار پشم زنی در کمترین زمان صورت می گیرد. صدمات وارد آمده به دام نیز کاهش می یابد، البته نکته مهم اینجاست که در هنگام پشم زنی گوسفند زنده می بایست افراد توجه داشته باشند که دام هیچ نوع بیماری مانند تب مالت، قارچ و سیاه زخم نداشته باشد زیرا در هنگام پشم چینی گوسفندان، احتمال انتقال اینگونه بیماری ها بسیار وجود دارد. برای انجام دادن پشم زنی دام زنده زمان مناسبی وجود دارد که این موقعیت علاوه بر وضعیت گوسفند به درجه حرارت و همچنین شرایط آب و هوای منطقه بستگی دارد. استفاده بی رویه از شیر، پشم چینی و گوشت گوسفندان از عوامل بسیار مهمی هستند که باعث شده اند 5 تا از مهمترین نژادهای گوسفندی در خطر انقراض قرار گیرند. 

فواید پشم گوسفند

بهترین زمان پشم چینی گوسفند

پشم چینی دام خصوصا گوسفندان زنده بیشتر در فصول گرم سال مانند بهار و تابستان انجام می گیرد. البته در اوایل بهار یعنی در زمان هایی که هنوز باران و تگرگ وجود دارد نباید این کار صورت بگیرد؛ چون گوسفندان ضعیف شده و در برابر بیماری هایی مانند سرما خوردگی زودتر از هر موقع دیگری واکنش نشان می دهند و همین موضوع باعث می شود تا دام ها حتی مرگ و میر داشته باشند. با این تفاسیر لازم است تا کار پشم چینی دام در فصل گرم سال مانند اواخر بهار انجام گیرد. البته این کار در فصل تابستان زیاد مورد استقبال دامداران قرار ندارد چون که تابش مستقیم خورشید به بدن گوسفندان سبب می شود تا آنها بیمار و بی حال شوند. جالب است بدانید در مناطق کوهستانی به دلیل جلوگیری کردن از ریزش پشم دام ها آنها را دوبار در سال پشم زنی می کنند. قبل از این موارد باید با نژادهای پشمی گوسفندان به خوبی آشنا شوید و سپس به زمان پشم چینی برسید زیرا بسیاری از افرادی که اطلاعات کافی ندارند، اقدام به پشم چینی هر نژادی می کنند و با این کار باعث از بین رفتن دام می شوند.

بهترین زمان پشم چینی گوسفند

مراحل پشم زنی در گوسفندان

در ابتدا باید گوسفندان شسته و خشک شوند، قیچی دستی و یا ماشین اصلاح مخصوص پشم زنی فراهم کرده و یک کیسه برای ریختن پشم ها آماده شود، از سالم بودن گوسفندان حتما مطمئن شده و شرایط آب و هوایی را در نظر بگیرید سعی کرده این کار در یک روز نسبتا گرم انجام شود.  توجه داشته باشید برای این کار باید گوسفند توسط یک نفر محکم گرفته شده تا گوسفند حرکت نکند و فرد دیگری کار پشم زنی را انجام دهد؛ زیرا ممکن است گوسفند فرار کرده و یا بر اثر جنب و جوش زیاد قسمتی از پوست بدن او با قیچی پشم زنی  کنده شود و چون گوسفند در محیطی نسبتا آلوده زیست و نگهداری می شوند وجود هر نوع زخمی ممکن است باعث بیماری گوسفند و شیوع آن در بین دیگر دام ها شود. 

شما می توانید تمام موارد مربوط به خرید و فروش دام زنده و راهنمایی های کافی و مفید درباره دام زنده را در وبسایت مرکز پخش گوسفند زنده و دام زنده نمونه مشاهده و مطالعه کرده و یا با شماره های 44558303-021، 22580299-021، 9560356-0912 و 2879659-0912 تماس حاصل نمایید.

6LeqQBciAAAAAOTmEiSOf1o6d6Sk5ceWF8MIClo1