مرکز خرید گوسفند زنده، فروش و عرضه بهترین قیمت دام در تهران

رشد بره نر و بره ماده به چه صورت می باشد

نویسنده : alivesheep
تاریخ ثبت : 07 تیر ، 1401

بررسی رشد انواع بره 

در دامپروری فاکتورهای مهمی وجود دارد که بر رشد بره نر و بره ماده تاثیرگذار می باشد. نژاد گوسفند و ژنتیک از جمله این موارد به شمار می رود. در حقیقت جدا از جنسیت بره عواملی مانند داروهای تقویتی، تغذیه بره از علوفه های تازه و مرغوب و شرایط و محیط مناسب می توانند در رشد بره های نر و ماده تاثیرات بسزایی را داشته باشند.

میزان رشد بره گوسفند

مطلبی که در تمامی مقالات بیان شده است، حاکی از این موضوع هستند که رشد کردن بره نر به طور چشمگیری بیشتر از رشد بره ماده می باشد. البته پیش آمدن چنین وضعیتی دلایل علمی دارد اما به ظاهر کاملا پیداست که در شرایطی یکسان رشد کردن بره های نر می تواند بیشتر از رشد بره های ماده باشد. اساسا هورمون هایی که در بدن بره ماده و بره نر  وجود دارد باعث رشد جثه آنها می شود اما از آنجایی که ترشح  این نوع هورمون ها در بدن بره ماده زودتر از بره نر متوقف می شود. لذا این کمبود هورمون، آشکارا در رشد بره ماده قابل دیدن می باشد.

بره زنده

متوقف شدن رشد بره ماده

عموما بره های ماده هنگام رسیدن به بلوغ رشد آنها متوقف شده و آماده باروری می شوند که این می تواند جزء مزیت های مهم یک بره ماده به شمار آید. اما در هنگامی که بره های نر و ماده به قصد فروش و درآمدزایی مورد پرورش قرار می گیرند باید گفت بدون شک پرورش بره های نر می تواند سودآور تر باشد زیرا جثه بزرگتری داشته و وزن سنگین تری را شامل هستند. البته بره ماده ضمن داشتن وزن کم و ثابت خود برای دامپرور می تواند فوایدی نظیر بره زایی و فرآورده های لبنی را داشته باشد. در بیشتر مواقع دامپروران برای چاق کردن بره های ماده و بره های نر سعی می کنند بره ها را جدا از گوسفندان نر و ماده نگه داشته تا مبادا بره ای بارور شود. سپس در مکانی مناسب آنها را به صورت دستی تغذیه کرده و اجازه رفتن به چرا را به آنها نمی دهند. زیرا گشتن در چراگاه و پیدا نمودن علوفه مورد نیاز خود می تواند سبب کاهش وزن بره شود. در شرایطی داروهای تقویتی می توانند تاثیرات چشمگیری را در رشد کردن بره ها داشته باشند.

تاثیر تغذیه و نژاد بره در میزان رشد

تمامی دامپروران می دانند که قوچ ها همیشه از میش ها جثه بزرگتری دارند. اما بسته به نژاد گوسفند هر یک از قوچ ها هم در یک وزن نسبی قرار دارند. به فرض مثال نژاد مهربانی گوسفندان از جمله نژادهای گوشتی است که قوچ های این نژاد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده اند. اما نژاد قره گل گوسفندان جزء گوسفندان پشمی هستند که قوچ های این نژاد بیشتر تولید کننده پشم هستند تا گوشت. از این رو نژاد در میزان رشد بره بسیار حائز اهمیت می باشد. همانطور که ذکر شد عوامل دیگری نظیر نگهداری و تغذیه در رشد بره ماده و بره نر تاثیرات مهمی دارد. پس نوع تغذیه دام و محیطی که دام در آن چرا می کند در وزن گیری بره موثر است و باعث می شود تا یک نژاد از گوسفند در شرایط متفاوت رشد مختلفی داشته باشند.

تاثیر اخته کردن در میزان رشد گوسفند

یکی از عواملی که سبب شده تا گوسفند از هر نژادی که باشد وزن گرفته و جثه بزرگتری را به خود بگیرد، اخته کردن آنها می باشد. در این روش که تنها در مورد قوچ ها اجرا می شود، بره نر یا همان گوسفند نر از جفت گیری آن به وسیله اخته کردن جلوگیری شده تا تمام انرژی گوسفند صرف خوردن و وزن گیری شود. البته در روش دیگری دامپروران مانع از شیر دهی گوسفند ماده به بره های خود شده و اجازه نمی دهند تا باروری مجددی داشته باشد که در این حالت گوسفند ماده به دنبال وزن گیری تمام روز را به خوردن علوفه می پردازد که اینحالت تاثیر مستقیم در وزن گیری خواهد داشت.

دام زنده

برای خرید بره زنده به صورت آنلاین می توانید با مشاوران ما تماس حاصل نمایید.

6LeqQBciAAAAAOTmEiSOf1o6d6Sk5ceWF8MIClo1