مرکز خرید گوسفند زنده، فروش و عرضه بهترین قیمت دام در تهران

اهمیت آشامیدن آب به دام ها در فصل سرما

نویسنده : alivesheep
تاریخ ثبت : 29 فروردین ، 1400

آشامیدن آب به دام ها در فصل سرما، مثل فصل های زمستان و ماه های آخر پاییز کاری است که باید به دقت و به صورت مستمر انجام شود. دلیل این کار، زمانی روشن می شود که بدانید حیوانات اهلی مثل گاو، گوسفند و ... بخشی از آب مورد نیاز خود را از طریق تغذیه تأمین می کنند. ولی در فصل های سرد سال که دام ها دسترسی به علوفه تازه ندارند، این آب لازم است به شکل دیگری تأمین شود. به همین خاطر آشامیدن آب به دام ها در فصل سرما موضوعی است که دام دارها باید حتماً به آن توجه ویژه ای داشته باشند. در این مقاله قصد داریم درباره مکانیزم تغذیه انواع دام ها صحبت کنیم و بگوییم چرا بدن آن ها در طول روز نیاز به میزان مشخصی آب دارد.

دام زنده

آشامیدن آب به دام ها در فصل سرما

وقتی صحبت از دام می کنیم، منظورمان هر گونه حیوان اهلی ای هست که به دلیل استفاده از گوشت و شیر آن پرورش داده می شود. محل پرورش دام می تواند در دامداری های صنعتی و یا به صورت سنتی باشد. در هر حال فرقی نمی کند و مطالبی که در ادامه از آن صحبت به میان می آوریم، برای هر دو گونه کاربردی بوده و دارای اهمیت بالایی است.  

آشنایی با سیستم گوارش دام و اهمیت آب برای آن

سیستم گوارش دام ها به این صورت است که برای هضم غذا باید چند مرحله را طی کنند. مرحله اول، بلعیدن علوفه است. در این مرحله دام تنها علوفه را کمی جویده و اصطلاحاً می بلعد. سپس این علوفه وارد معده شده و توسط اسیدهای معده کمی تجزیه می شود. در این مرحله فضای معده به شدت اسیدی بوده و اینجاست که آب برای حیوان اهمیت بالایی پیدا می کند. زیرا آب می تواند از قدرت اسید داخل معده دام بکاهد. اهمیت این کاهش قدرت اسیدیته زمانی معلوم می شود که وارد مرحله بعدی گوارش می شود. به همین خاطر این خود دام دار است که باید به فکر آشامیدن آب به دام ها در فصل سرما نیز باشد.

دام زنده

مرحله دوم سیستم گوارش دام

مرحله دوم هضم، نشخوار مجدد غذای بلعیده شده است. در این مرحله غذای پیش هضم شده از داخل معده برگشت خورده و مجدداً یک مرحله جویده می شود. در اینجا لازم است حتماً از قدرت اسیدیته معده کاسته شده باشد. زیرا برگشت اسید قوی به دهان گاو و گوسفند می تواند به آن ها آسیب زده و آن ها را دچار مشکلات بسیاری کند. به همین خاطر آشامیدن آب به دام در فصل ها سرد از اهمیت بالایی برخوردار است. و در پاییز و زمستان که دام در تامین آب بدن خود با مشکل روبروست، دام دار باید با ارائه راهکارهای مناسب، به فکر آشامیدن آب به دام در فصل سرما باشد.

اهمیت آشامیدن آب به دام ها در فصل سرما

گاو و گوسفندها معمولاً آب مورد نیازشان را از راه نوشیدن به دست می آورند. ولی نوشیدن آب تنها یکی از راه های دسترسی حیوانات به مایعات مورد نیاز است. در فصل های گرم سال که اغلب از علوفه تازه برای تغذیه حیوانات بهره برده می شود، بخشی از آب مورد نیاز حیوان به کمک تغذیه تأمین می شود. در نتیجه حیوان در طول روز به آب کمتری برای نوشیدن نیاز دارد.
ولی وقتی وارد فصل های سرد سال می شویم، به اجبار نوع تغذیه دام نیز تغییر پیدا می کند. دیگر نه خبری از علوفه تازه است و نه چرا در دشت و صحرا. این مشکل برای دامداری های صنعتی پررنگ تر نیز خواهد بود. در این جاست که دام دار باید به فکر آشامیدن آب به دام ها در فصل سرما بیفتد. حال می تواند این کار را با تهیه علوفه تر انجام دهد، یا اینکه سعی کند آب مورد نیاز دام را به شکل دیگری تامین کند. در حقیقت با تأمین آب مورد نیاز دام در سرما آنها را از آسیب های جدی محافظت کرده و به سلامت آنها کمک می کنند.

تامین آب دام زنده
برای خرید گوسفنده زنده با همکاران ما تماس حاصل نمایید.

6LeqQBciAAAAAOTmEiSOf1o6d6Sk5ceWF8MIClo1