مرکز خرید گوسفند زنده، فروش و عرضه بهترین قیمت دام در تهران

معرفی نژادهای پشمی گوسفندان و بیان ویژگی های آنها

نویسنده : گوسفند زنده نمونه
تاریخ ثبت : 20 دی ، 1399

نژادهای پشمی گوسفندان کدام ها هستند و چه ویژگی هایی دارند؟

نژادهای پشمی گوسفندان به چند مورد خلاصه می شوند که از مهمترین آنها می توان به نژاد پشم ظریف، متوسط، آمیخته، بلند و ضخیم یا همان قالی اشاره کرد. هر کدام از این نژادها در کشورهای گوناگونی زیست می کنند و دارای ویژگی های ظاهری متفاوتی می باشند. با استفاده از پشم هر کدام از این نژادها می توان پارچه های مختلفی همچون پشمی و الیافی را تولید نمود و در کارها و صنایع مختلف از آنها استفاده کرد. اورکت و کفپوش های گوناگونی با استفاده از پشم این نژادها تولید می شوند.

نژادهای پشمی گوسفندان

گوسفندان دارای نژادهای مختلفی می باشند و هر کدام از آنها دارای ویژگی های گوناگونی می باشند. به عنوان مثال می توان به نژادهایی مانند مهربان، سنجابی، لری، کردی، افشاری، بلوچ و چند مورد دیگر اشاره کرد. فروش گوسفند زنده می تواند متناسب با نژاد گوسفندان به منظورهای متفاوتی صورت بگیرد. برخی از افراد تصور می کنند که گوسفندان در نوع گوشت و جثه با یکدیگر در تفاوت هستند در صورتی که برخی از این نژادها بر اساس نوع پشم معرفی می شوند که در این مطلب به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

از نژادهای پشمی گوسفندان می توان به نژادهایی همچون پشم ظریف، پشم متوسط، پشم آمیخته، پشم بلند و پشم قالی یا ضخیم اشاره کرد. در واقع پشم هر کدام از این نژادها دارای خصوصیات مختص به خود می باشند که در بخش هایی جداگانه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

نژاد پشمی گوسفند مرینو

نژاد پشم ظریف و متوسط

همانطور که اشاره شد از نژادهای پشمی گوسفندان می توان به گوسفندانی با پشم های ظریف و یا متوسط اشاره کرد. نژادهایی که دارای پشم ظریف هستند اغلب به گوسفندان مرتع نیز شناخته می شوند و پشم آنها دارای قطر 24 میکرون می باشد. حجم پشم اینگونه از نژادها به 4 کیلوگرم می رسد.

به دلیل قدرت ریسندگی بالای پشم این نژادها از آنها برای بافت نمد استفاده می شود. نژاد دیگری نیز در اینگونه از دام ها به چشم می‌ خورد که به آن گوسفند با پشم متوسط می گویند. این نژاد اغلب در انگلستان مشاهده می شود که اغلب از پشم هایی روشن تر از نژاد ظریف برخوردار می باشند. با این پشم اغلب برای بافت پالتو، لباس زنانه و مردانه و کاموا استفاده می شود. در ادامه به معرفی نژادهای آمیخته و پشم بلند خواهیم پرداخت.

نژاد پشم آمیخته و بلند از نژادهای پشمی گوسفندان

از دیگر نژادهای پشمی گوسفندان می توان به نژاد پشم آمیخته اشاره کرد. نژاد پشم آمیخته اغلب دارای گوشت مناسبی نیز می باشد و در کنار این ویژگی می توان به خصوصیات پشم آنها که اغلب روشن و ظریف هستند، اشاره کرد. بافت جوراب، پارچه های پشمی و کشباف اغلب با پشم این نژادها انجام می شود. گوسفندان پل ورث را می توان نمونه ای از این نژاد معرفی کرد.

نژاد پشم بلند را می توان از بزرگترین گوسفندان در جهان معرفی کرد. نیمه درخشان و درخشنده دو مورد از انواع پشم این نژاد محسوب می شوند که هر کدام دارای ویژگی و کارایی مختص به خود می باشند. به عنوان مثال پشم درخشنده در این نژاد برای تولید نمد و آستری استفاده می شود در صورتی که پشم های نیمه درخشان در بافت پارچه های پشمی و اورکت مورد استفاده قرار می گیرند. رامنی یکی از انواع نژاد پشم بلند محسوب می شود.

نژاد پشم قالی از نژادهای پشمی گوسفندان

در بخش های قبلی به معرفی چهار مورد از نژادهای پشمی گوسفندان که پشم آنها دارای کارایی متفاوتی می باشند پرداختیم، اما مورد پنجم با عنوان نژاد پشم ضخیم یا قالی شناخته می شود. 380 میلیمتر میزان طول پشم این نژاد می باشد که اغلب دارای قطری بالغ بر 50 میکرون می باشند. این نژاد اغلب در برخی از کشورها زیست می کند که می توان به ایران، هند، افغانستان، چین، ترکیه، رومانی و چند مورد دیگر اشاره کرد. در تولید پارچه های ضخیم و اورکت اغلب از پشم این نژاد استفاده می شود. کفپوش های مختلفی را می توان با پشم نژاد قالی یا ضخیم تولید نمود.

نژاد پشمی گوسفندان

6LeqQBciAAAAAOTmEiSOf1o6d6Sk5ceWF8MIClo1