مرکز خرید گوسفند زنده، فروش و عرضه بهترین قیمت دام در تهران

نژادهای زایشی گوسفندان کدام ها هستند و چه خصوصیاتی دارند

نویسنده : گوسفند زنده نمونه
تاریخ ثبت : 13 اسفند ، 1400

ویژگی های نژادهای زایشی گوسفندان 

در جامعه فعلی افراد بسیاری به پرورش نژادهای زایشی گوسفندان روی آورده اند و علت آن سهولت در پرورش و سود آوری بسیار بالا این حرفه می باشد. امروزه افراد با ترکیب نژاد های گوناگون سعی در بهبود کیفیت گوشت، شیر و چند قلوزایی هستند و در این زمینه توانسته اند موفق عمل کنند.

نژاد زایشی چگونه نژادی هستند؟

نژاد گوسفندان به سه دسته شیری، گوشتی و زایشی تقسیم بندی می شوند که حضور هر کدام با توجه به نیاز جامعه بسیار حائز اهمیت می باشند ولیکن به دلیل چند قلوزایی برخی از نژادها افرادی که در زمینه پرورش فعالیت می کنند خواهان پرورش این نوع نژادها هستند. در زیر به بررسی نژادهای زایشی گوسفندان می پردازیم. جهت خرید گوسفند زنده می توانید با مرکز پخش دام زنده نمونه تماس حاصل نمایید و تمامی مشخصات و اطلاعات دام ها را از ما بپرسید.

علت نیاز به نژاد زایشی گوسفندان

امروزه نیاز به نژادهای زایشی گوسفندان بسیار چشمگیر می باشد البته این اهمیت تنها مختص گوشت نمی باشد بلکه جامعه به پشم و شیر آن ها نیز به اندازه گوشت سالم نیاز دارد بدین خاطر پرورش دهندگان گوسفندان همواره به دنبال نژادهای زایشی گوسفندان هستند.

خصوصیات نژادهای زایشی گوسفندان

گوسفندان زایشی به دسته های گوناگونی تقسیم بندی می شوند که هر کدام دارای ویژگی و خصوصیات منحصر به فردی هستند البته لازم به ذکر می باشد امروزه افراد با تلفیق نژادها در پی تشکیل نژاد برتر از نظر گوشت، شیر، پشم و چند قلوزایی گوسفند هستند. نکته قابل توجه این است که قیمت گوسفند زنده با هر نژادی از دیگری تفاوت دارد و متناسب با وزن و گونه آن ها تعیین می شود.

نژادهای زایشی گوسفند

- گوسفند نژاد رومانف

بهترین نژاد جهت بدست آوردن درآمد های کلان از نظر بازپروری گله، نژاد رومانف می باشد چرا که اغلب این گوسفندان دو قلو زا هستند و البته رکورد 7 تا 9 قلو از این گوسفندان در آمریکا ثبت شده است بدین خاطر افرادی که به دنبال افزایش تعداد گوسفند گله خود هستند طرفدار این نوع نژاد می باشند. بهترین مکان جهت پرورش این گوسفند دره ولگا در شمال شرق روسیه می باشد.

- گوسفند سافولک

این نژاد از ترکیب میش Norfolk و قوچ های Southdown به وجود آمده اند. آنچه سبب چند قلوزایی این نژاد گوسفندان می شود رشد سریع بره سافولک است چرا که گوسفندان دوباره آماده بارداری می شود. نر و ماده بالغ این نژاد گوسفند وزنی بین 125 تا 135 کیلوگرم برای نر و ماده بین 75 تا 90 کیلوگرم می باشد.

نحوه تشخیص چند قلوزایی: دامپزشکان با کنترل گوسفند در دوره 30 تا 70 روزگی بارداری متوجه چند قلوزایی می شوند چرا که افزایش وزن 400 گرمی گوسفندان در این دوره به معنای چند قلوزایی می باشد.

- نژاد افشاری

این نژاد در گذشته متعلق به محدوده زنجان بود و به دلیل قابلیت های فراوانی که در ادامه به آنها اشاره می شود امروزه 15 استان کشور اقدام به پرورش این نوع نژاد می کنند. در حقیقت این نژاد در کنار فواید فراوان به راحتی پرورش داده می شوند.

نژادهای مختلف زایشی گوسفندان

ویژگی های گوسفند نژاد افشاری

  • دارای بهترین گوشت
  • رشد سریع بره ها و باروری دوباره گوسفند
  • مقاومت بالا در برابر سرما
  • توانایی دو قلوزایی در هر بار زایمان
  • کیفیت بالای پشم

نژاد کردی

این نژاد خود به دو دسته دیگر تقسیم بندی می شود.

  1. گوسفند کردی تیپ دشتی
  2. گوسفند تیپ کوهستانی

البته تفاوت ها این دو دسته در شکل ظاهری می باشد و در خصوص ویژگی های نژاد زایشی گوسفندان تفاوت چشمگیری وجود ندارد.

ویژگی گوسفند نژاد کردی:

  • دارای شیر فراوان
  • دارای بره هایی قوی با میانگین وزن 4 تا 6 کیلوگرم
  • دارای پشمی ارزشمند 

گوسفند نژاد مهربان

اغلب افرادی که به دنبال نژاد زایشی گوسفندان هستند به سرعت جذب این دسته از گوسفندان می شوند و علت آن سهولت در پرورش و چند قلوزایی می باشد البته این نژاد به دلیل تطبیق پذیری بالایی که با نژاد گوسفند رومانف دارد اغلب نژاد های ترکیبی از این دو نژاد به وجود می آید که به سرعت بر تعداد گله می افزاید.

شرایط مورد نیاز جهت پرورش نژادهای زایشی گوسفندان: 

  • نیاز به علوفه برای این حیوانات اهلی بسیار حائز اهمیت می باشد در نتیجه در صورت عدم فضای کافی الزاما باید تعداد گوسفندان را کاهش دهید این امر سبب افزایش کیفیت فرایند چند قلوزایی می شود.
  • نژادهای زایشی با افزایش سن بهترین گزینه برای کشتار می باشند.
  • محیط نگهداری نژادهای زایشی همواره باید تمیز و عاری از هرگونه میکروبی باشد.
  • تغذیه مناسب در زمان بارداری و شیردهی بسیار حائز اهمیت می باشد.     
6LeqQBciAAAAAOTmEiSOf1o6d6Sk5ceWF8MIClo1