مرکز خرید گوسفند زنده، فروش و عرضه بهترین قیمت دام در تهران

تفاوت های قوچ با گوسفند در چیست

نویسنده : alivesheep
تاریخ ثبت : 19 مرداد ، 1401

تفاوت های قوچ با گوسفند یا میش در چیست؟ 

همیشه همه ما وقتی اسم گوسفند می آید فکر می کنیم که همه آنها یک شکل هستند و هیچ تفاوتی با هم ندارند. اما همه گوسفندان هم مثل انسان ها نژادهای گوناگون و البته شکل های گوناگون دارند. در این مقاله ما سعی می کنیم تفاوت قوچ یا گوسفند شاخدار یا همان گوسفند نر، گوسفند ماده و فرق بره نر و ماده را بیان کنیم اما ابتدا کمی در مورد استفاده هر نوع گوسفند در صنعت دامداری صحبت می کنیم.  

تفاوت بره و میشتفاوت بره و میش و فرق میش و بره 

قوچ چیست؟

قوچ گوسفندی، همان طور که همه ما انسان ها از دو جنس نر و ماده خلق شده ایم همه موجودات هم از دو جنس خلق شده اند. و این زیبایی خلقت است. تکامل و ادامه نوع حیات هم به همین نوع خلقت بستگی دارد. در قبل گفتیم که گوسفندان هم به دو جنس نر و ماده تقسیم می شوند. که برای شناخت بهتر نوع نر به آن قوچ گفته می شود. گوسفندان را برای تولید گوشت و شیر پشم پرورش می دهند. البته نژاد گوسفند به این که چه محصولی از آن را می خواهند مهم است. در محل هایی که گوسفندان را برای گوشت پرورش می دهند. نژاد نر یا همان قوچ که برای لقاح گوسفند ماده استفاده می کنند بسیار مهم است این نژاد باید زاد آوری بالا داشته باشد و بتواند نوع ماده را برای چند قلوزایی بارور کند. همچنین این نوع باید نسبت به آفات حیوانی مقاوم باشد تا بره های تولید شده کمتر دچار بیماری و تلف شوند. برای پرورش گوسفند شیرده هم نوع قوچ بارور کننده بسیار مهم است. در این نوع باید قوچ هایی با نوع ماده آمیزش داده شوند که از لحاظ نژاد مطمئن باشند و نوع شیرده تولید کنند.

گوسفند ماده یا میش چیست؟

نوع گوسفند ماده در دامداری بسیار مهم است. بعضی از نژادهای گوسفند ماده که برای تولید گوشت پرورش داده می شوند را از نوع نژاد خارجی استفاده می کنند تا بره های تولید شده کیفیت دلخواه را داشته باشند. گوشت میش یکی از بهترین نوع گوشت می باشد.

به گوسفند نر چه گفته می شودبه گوسفند نر چه گفته می شود 

تفاوت قوچ و میش در چیست؟

میش نام دیگر کدام حیوان است؟؛ همانطور که در بالا ذکر کردیم گوسفند نر را قوچ و گوسفند ماده را گوسفند میش می گویند. از لحاظ ظاهری هم قوچ و میش با هم تفاوت دارند که به ذکر آن می پردازیم. قوچ ها بیشتر دارای شاخ های مورب، پیچ دار و حلقوی هستند. اما در بعضی نژاد ها گوسفندان نر بدون شاخ هستند. برای همین نمی توان وجه تمایز گوسفند نر و گوسفند ماده را در شاخ دار بودن یا نبودن دانست. فقط برای شناخت تفاوت قوچ و میش باید به آلت تناسلی گوسفندان نگاه کرد واز روی آن نر و ماده را جدا کرد. گوسفند ماده در همه جای ایران به نام میش خوانده می شود. گوسفند نر در بعضی از قبایل راک نیز نامیده می شود. اما گوسفند ماده از هر نژاد یا نوعی باشد میش نام دارد. میش ها به گوسفندان ماده ای اطلاق می شود که زایمان کرده باشند و اگر گوسفند ماده ای هنوز بارور نشده و زایمان نکرده است به آن بره می گویند. معمولا تفاوت قوچ و گوسفندان را می توان از جثه ی آنها هم تشخیص داد. گوسفندان نر یا قوچ ها هیکلی درشت تر از نوع گوسفند ماده یا میش در همان سن را دارد. مثلا اگر دو گوسفند با یک سن داشته باشید نرها کمی درشت تر از نوع ماده آن است. از لقاح گوسفندان نر و ماده از نژادهای مختلف برای رونق صنعت دامداری استفاده می کنند. البته باید تعداد زایش میش در سال را نیز مد نظر داشته باشید. در این قسمت فرق قوچ و میش در چند نوع مختلف از گوسفندان را بررسی می کنیم.

نژادهای پشم قالی:

تفاوت قوچ و گوسفند با میش در این نژاد در اندازه آنهاست. قوچ ها در این نوع بزرگ و میش ها کوچک و شاخدار هستند.

نژاد پوستی:

تفاوت قوچ و گوسفند ماده در این نوع در شاخ آنها است. قوچ ها در این گونه شاخدار و میش بدون شاخ است. بره های تولید شده در این نوع بسیار ضعیف و کوچک اند. بعد از چند روز از دنیا آمدن پوست این بره ها مورد استفاده قرار می گیرد.

نژاد مرینوس:

در این نوع فرق بین قوچ و میش هم در شاخدار بودن یا نبودن آن ها است. قوچ شاخ دار و هیکلی متوسط و میش ها بدون شاخ و لاغر هستند. انواع گوسفند مرینوس برای تولید پشم پرورش داده می شوند. از این لحاظ آمیزش این نوع گوسفند با دیگر نوع ها باعث تولید گوسفندانی با پشم مرغوب و تولید شیر بیشتر می شود.

گوشت بره نر بهتر است یا مادهگوشت بره نر بهتر است یا ماده 

تفاوت قوچ و راک و گوسفند نر در چیست؟

شاید به علت گوناگونی نام این حیوان است که همه فکر می کنند قوچ، راک و گوسفند نر با یک دیگر تفاوت دارند. اما باید گفته شود که گوسفند نر فقط با نام قوچ شناخته می شود و در بعضی از مناطق نیز به آن راک گفته می شود. یعضی از افراد نیز این تفکر را دارند که تمام گوسفندان نر باید شاخ داشته باشند. اما این گفته صحیح نیست. شما می توانید در کشورهای مختلف انواع گوناگونی از قوچ ها را ببینید که شاخ ندارند و فقط می توان از لحاظ جنسی گوسفند نر را از گوسفند ماده تمایز داد. راک نیز همان طور که گفته شد به گوسفند نر اطلاق می شود. البته این نام فقط در بعضی از مناطق رواج دارد و بیشتر گوسفند نر را با نام قوچ می شناسند. گوسفندان را بیشتر بر طبق نوع پشم و گوشتی که تولید می کنند طبقه بندی می کنند نه از روی شاخ داشتن و یا بدون شاخ بودن آن ها.

قوچ، راک و گوسفند نر چه وجه تمایزی دارند؟

بیشتر افراد فکر می کنند که گوسفند ماده همیشه بدون شاخ است و گوسفند نر شاخ دار است. اما همان گونه که گفته شد گوسفند نر که در دنیا با نام قوچ و در بعضی از مناطق با نام قوچ راک شناخته می شوند می توانند شاخ دار و یا بدون شاخ باشند. برای خرید بره زنده حتما باید به نوع دام توجه کنید. قوچ، راک و گوسفند نر همه یک نوع حیوان هستند که برای استفاده از شیر و گوشت قوچ و پشم مورد استفاده قرار می گیرد. شما نمی توانید قوچ، راک و گوسفند نر را از یکدیگر متمایز کنید. گوسفند نر در کشور های مختلف به عناوین مختلف پرورش داده می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند. در کشور ایران نیز قوچ، راک و گوسفند نر به یک حیوان اطلاق می شود و هنگامی که صحبت از قوچ می شود می توان گفت که همان گوسفند نر است. اما اگر شما در شناخت گوسفند نر از گوسفند ماده دچار اشتباه می شوید می توانید از یک فرد خبره در این مورد سوال کنید.

تفاوت گوسفندی نر و مادهتفاوت گوسفندی نر و ماده 

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید:

6LeqQBciAAAAAOTmEiSOf1o6d6Sk5ceWF8MIClo1