مرکز خرید گوسفند زنده، فروش و عرضه بهترین قیمت دام در تهران

آشنایی با انوع نژاد گوسفندان

نویسنده : alivesheep
تاریخ ثبت : 12 بهمن ، 1400

انواع نژاد گوسفندان

امروزه بیش از 200 نژاد متفاوت گوسفند در سراسر دنیا موجود است و بسیاری از این نژادها از لحاظ تولید اقتصادی اهمیت چندانی ندارند و بیش از سه چهارم صنعت گوسفندداری دنیا، فقط متکی به 10 تا 20 نژاد شناخته شدۀ گوسفند است.

گوسفنده زنده

گوسفند نژاد آتابای

مناسب ترین نژاد برای پرواربندی می باشد،این نژاد از تلاقی نژادهایی مانند قوچ دنبه دار و میش زل می باشد. 
این نژاد دارای جثه درشت،تنه کشیده،بلند، با رشد سریع و دنبه کوچک دارند. شاخ دار، رنگ آنها کرم روشن و قهوه ای نژادی گوشتی.

گوسفند نژاد افشاری 

جثه درشت، گردن عضلانی، سرعت رشد بالا، سازگار با آب و هوای سرد، توانایی راهپیمایی خوب،قوچ و میش بدون شاخ، بیشتر در مناطق شمال غرب و غرب کشور وجود دارند،نژاد گوشتی.

گوسفند نژاد بلوچی

جثه متوسط،گوشهای نسبتاً پهن، گردن کوتاه و فاقد شاخ، رنگ پشم سفید شفاف اما از قابلیت کشش کافی برخوردار نیستند، محل پرورش در سیستان و بلوچستان و در حاشیه شهرهای کویری مانند یزد و کرمان، میزان شیر به ندرت از احتیاجات بره تجاوز می کند. مقاوم در برابر مراتع ضعیف نژادی گوشتی.

گوسفند نژاد ترک قشقایی

جثه متوسط تنه نسبتاً کشیده و عضلانی،رنگ الیاف یا پشم قهوه ای،قوچ شاخ دار، میش بدون شاخ،زیستگاه آن در استان فارس و حومه شهرهایی مانند اقلید، فیروز آباد، استانهای همجوار کهکیلویه و بویراحمر می باشدسالی یک بره تولید می شود.

 گوسفند نژاد رومانف (Romanov)

زادگاه اصلی این گوسفند در دره ولگا شمال شرقی مسکو روسیه می باشد و این گوسفند یکی از بهترین گوسفندان برای بدست آوردن درآمدی کلان در پرواربندی می باشد. میش این نوع گوسفند بهترین گوسفند دوقلوزای دنیا می باشد و حتی رکورد ۹ قلو و ۷ قلو درآمریکا را ثبت کرده است. بدلیل غریزه جنسی بالای قوچ رومانف شما می توانید بر تعداد گله های خود بیفزایید. در واقع جفت گیری این گوسفند در تمام فصول سال امکان پذیر است.

گوسفند نژاد زندی

چثه متوسط، گوشهای آویخته،سر ظریف، جزء گوسفندان معروف پوستی محسوب می شود،زیستگاه آن در اطراف قم و ورامین،رنگ آن سیاه و خاکستری.

گوسفند نژاد کبود شیراز 

پوست این نژاد دارای شهرت جهانی است، رنگ غالب سیاه و قهوه ای،مقاوم به آب و هوای خشکاین نژاد همراه با لشگریان عرب وارد ایران شده و با آب و هوای استان فارس سازگار شده است،پوست این نژاد برای قالیبافی مناسب نیست.

گوسفند نژاد لری بختیاری 

جثه درشت، سر بزرگ،گردن و ران ها عضلانی،گوش بلند دارد، قوچ و میش بدون شاخ،بینی دارای انحنا،نژاد گوشتی،زیستگاه در استان چهارمحال و بختیاری.

نژادهای پشمی گوسفندان

 گوسفند نژاد مرینوس (merino)

این نژاد گوسفند به دلیل غریزه جنسی بالا بهترین گزینه برای افزایش گله داری می باشد و همچنین توانایی بالایی در چرا فقیر دارد. زادگاه اصلی این گوسفند در اسپانیا می باشد و جثه آن متوسط با بدنی لاغر می باشد.

 گوسفند نژاد رامبویه(Rambouillet)

این نژاد گوسفند حاصل گوسفند مرینوس اسپانیا می باشد و زادگاه اصلی آن در فرانسه است و در واقع گوشت این گوسفند در مقایسه با گوسفندانی که با هدف پرورش برای افزایش گوشت می باشد مناسب نیست. قوچ رامبویه شاخ دار یا بدون شاخ و میش آن بدون شاخ می باشد و همچنین  رشد پشم آنها حدود ۹/۸ سانتی‌متر در سال است.

گوسفند نژاد دبویلت(Debouillet)

این نوع گوسفند از نژاد رامبویه و مرینوس دلاین حاصل شده است و به دلیل الیاف خود پشم آن بعنوان ارزشمندی پشم بسیار مرغوب می باشد. منشا این گوسفند آمریکا می باشد و رنگ بدن آن سفید است.

گوسفند نژاد لایسستر (Leicester)

این نوع گوسفند در برابر گرما مقاوم نمی باشد و دارای جثه ای بزرگ می باشد. منشا این گوسفند در انگلستان است و دارای خصوصیات زیر میباشد.

میانگین وزن تولد بره ماده: ۴/۵ کیلوگرم
کم بودن نسبی دوقلو زایی این نژاد نسبت به سایر نژادهای گوسفند بریتانیا
طول دوره شیر دهی در گوسفند ۹۵ تا ۱۰۰ روز
فصل زایش از اواسط فصل زمستان شروع و تا اول فصل بهار ادامه دارد
میانگین وزن بلوغ: ۵۵ کیلوگرم
متوسط تولید پشم در حدود ۵/۳ تا ۴/۴ کیلو گرم در سال می‌باشد

گوسفند نژاد پاناما (Panama)

این گوسفند دارای لاشه گوشتی می باشد و در عین حال جثه ای بزرگ دارد در اصل منشا این گوسفند در آمریکا و حاصل تلاقی قوچ رامبویه و میش لینکلن می باشد.

گوسفنده زنده

6LeqQBciAAAAAOTmEiSOf1o6d6Sk5ceWF8MIClo1